Werkwijze



Wilt u zorg van een zelfstandige kraamverzorgende adviseer ik u om niet te wachten met aanmelden bij mij of mijn collega’s. Dit om teleurstellingen te voorkomen.

 

 

 

Kennismaking:

Je bent zwanger en er komt van alles op je af en ook de kraamzorg moet geregeld worden. Zodra je je georiënteerd hebt, en je bent nog niet zeker of je kraamzorg van Meerbaby's kraamzorg wilt, is het altijd mogelijk om eerst een kennismakingsgesprek aan te vragen. Dit kennismakingsgesprek kan altijd telefonisch. Ik vertel jullie over mijn werkwijze en jullie kunnen je vragen stellen. Dit gesprek is geheel vrijblijvend, kosteloos en verplicht jullie tot niets.

 

Inschrijving:

Wanneer jullie voor de kraamzorg van Meerbaby's kraamzorg gekozen hebben moeten jullie je inschrijven. Het inschrijven gaat via de link aanmelden op de website of via een aanmelding op de app van mijn telefoon. Zodra ik bevestigt heb dat ik nog ruimte heb stuur ik een link waar u zich kunt inschrijven in het digitale zorgdossier waar ik mee werk. Hierbij zit gelijk de zorgovereenkomst. Zodra u zich ingeschreven heeft, bevestig ik dat de zorg geleverd gaat worden en is de overeenkomst pas geldig en is de kraamzorg geregeld.

 

Zorg vooraf:

Zodra de inschrijving rond is zet ik jullie telefoonnummer(s) in mijn telefoon. Als je een vraag, opmerking of wens hebt is het handig om het via what's app, omdat je dan het snelst antwoord hebt. Uiteraard mag dit ook via de mail of telefonisch.

 

De consumentenbond heeft een uitzetlijst samengesteld aan de hand wat ouders nodig vonden te hebben. Misschien interessant om even te bekijken. https://www.consumentenbond.nl/zwanger/baby-uitzetlijst

 

Intake:

Ongeveer 10 tot 6 weken voor de uitgerekende datum neem ik telefonisch contact met u op om een afspraak te maken voor een intake. Tijdens de intake kom ik thuis bij jullie en neem ik alle tijd om verder kennis te maken, informatie te geven en alle vragen te beantwoorden die jullie hebben.

Dit heeft een groot voordeel omdat we de zorguren samen bespreken, afspraken maken, en de wensen die je hebt, meteen met elkaar bespreken en worden dan ook nagekomen.

Je kunt er vanuit gaan dat je alle zorguren waar je recht op hebt krijgt, niets teveel en niets te weinig. Wil je minder uren dan geïndiceerd, is dat natuurlijk ook geen probleem. Dit alles ook tijdens de drukke vakantieperiodes.

 

Rommeldmeldingen:

Ik vind het heel prettig om wat van jullie te horen zodra je weeën krijgt en/of er dingen veranderen zoals een geplande thuisbevalling overgaat in een ziekenhuisbevalling.  Ook zogenaamde voor-weeën die op echte weeën lijken wil ik graag weten zodat ik me voor kan bereiden op de zorg voor jullie.

 

Ziekenhuis bevalling:

Als jullie in het ziekenhuis gaan bevallen hebben we drie keer een contact moment. Dit kan via de Whats'App of telefonisch.

  • Het eerste contact is wanneer jullie naar het ziekenhuis vertrekken voor de bevalling.
  • Het tweede moment vindt plaats als jullie kindje geboren is.
  • Een derde moment is als jullie vertrekken vanuit het ziekenhuis. We spreken dan het tijdstip af waarop de kraamzorg begint.

Thuisbevalling:

Bij een thuisbevalling sta ik de verloskundige bij tijdens de bevalling. Het is van belang dat jullie tijdig contact met mij opnemen zodat ik op tijd aanwezig kan zijn.

Ook hier hebben we drie contact momenten.

  • Het eerste contactmoment is wanneer de bevalling begonnen is en je ook contact op gaat nemen met de verloskundige.
  • Het tweede contactmoment is zodra de verloskundige heeft aangegeven dat de bevalling begonnen is en er sprake is van ontsluiting.
  • Het derde moment is wanneer de verloskundige aangeeft dat er assistentie van de kraamzorg nodig is en ik gebeld dien te worden.
Na de bevalling blijf ik in ieder geval nog twee uur bij jullie om te monitoren of alles na de bevalling goed blijft gaan. Afhankelijk van het tijdstip blijf ik bij jullie en vangt de kraamzorg aan of ga ik naar huis en start de volgende ochtend de kraamzorg.
 Kraamzorg:
Als kraamverzorgende heb ik de volgende taken:
  • Controles bij de kraamvrouw en jullie kindje(s)
  • Begeleiding bij (borst)voeding
  • Voorlichting en instructies geven
  • Observeren, signaleren en rapporteren
  • Waarborgen hygiëne
  • Verzorging en/of opvang huisgenoten
  • Basis huishoudelijke taken, welke uitgebreid worden naar mate het aantal zorguren en de nodige zorg voor moeder en kind dat toelaten.
Gedurende de gehele kraamperiode zal ik zorgen dat jij, je baby en natuurlijk de rest van je gezin van goede zorg en informatie voorzien worden.

Ik verleen de zorg volgens het LIP (landelijk indicatie protocol) én luister naar de wens van de klanten. Mijn doel is jullie zoveel mogelijk te coachen om “klaargestoomd te worden” voor het ouderschap.

In overleg zal ik de zorg zo verlenen zodat jullie terugkijken op een heerlijke, zoveel mogelijk onbezorgde kraamtijd. Mijn motto is kraamzorg-op-maat.


NIEUWS van de verzekeraars VOOR 2024


De indicatie voor kraamzorguren gaan in 2024 wijzigen. Op dit moment worden de kraamzorguren geïndiceerd via het LIP (Landelijk Indicatie Protocol kraamzorg). Vanaf april 2024 is er in een convenant tussen de geboortezorg en de verzekeraars afgesproken dat de kraamzorguren tussen de 24 en 49 uur zullen liggen. Ook zijn zij nog in overleg of dit via het KLIM (Kraamzorg Landelijke Indicatie Methodiek) gemeten gaan worden.


De pilot, die tot en met april 2024 liep, is op dit moment nog niet duidelijk wanneer het precies zal gaan veranderen.


Dit betekent concreet dat er minder kraamzorguren gegeven mogen worden. De kraamzorguren zullen, als de KLIM ingevoerd wordt, tussen de 38 (gezond kraambed) en de 52 (kraambed met complicaties) uren zijn.


In principe worden deze zorguren tussen de 6-10 dagen na de geboorte van uw baby verleend. In complexe situaties kunnen de zorguren verspreid worden over 6 weken.


Omdat nog niet alles helemaal uitgewerkt is én de eerste kamer nog goedkeuring moet geven, vermeld ik wel alvast wat ik weet. Tijdens de intake zal alles duidelijk zijn en zal ik u hier uitgebreid over informeren.


Kraamzorguren mogen dan alleen nog ingezet worden voor:

  • Controles van moeder en kind
  • Begeleiding bij de borstvoeding
  • Instructies en voorlichting,
  • Signalering en rapportering
  • Collegiaal overleg/overdracht met/naar zorgverleners in de geboortezorg (verloskundige, kinderarts, cjg, huisarts, ambulance)

De link naar het voorstel: https://www.tweedekamer.nl 

Mocht u toch nog vragen hebben dan zal ik ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

 


Nazorg:

Soms zijn ouders na de kraamweek nog wat onzeker of willen nog wat extra zorg. Er is dan ook altijd de mogelijkheid om van nazorg gebruik te maken. In overleg bekijken we wat u nodig vindt en wat mogelijk is.

 

 

Vragen:

Mocht je nog vragen hebben of zijn er dingen onduidelijk, dan kun je mij natuurlijk altijd bereiken via de mail:  annelies@meerbabyskraamzorg.nl of de telefoon: 06 387 45 255.

 

 

 

 

 

 


Willen jullie alvast het bedje veilig opmaken, druk dan op de foto.

Uitzetlijst

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Basis kraampakket

  • 5 celstof matjes
  • 1 pak steriele gaasjes (16×16)
  • 1 pak zigzag watten à 100 gram
  • 1 steriele navelklem
  • 1 zeeppompje, ongeparfumeerd
  • 1 flesje alcohol à 70%
  • 2 pakken kraamverband
  • 2 pakken maandverband
  • Meerbaby’smkraamzorg is in het bezit van een urnster. 

 

Aanvullend op de Thuisbevalling

  • 2 kraammatrasjes (dun)
  • 3 celstofmatjes
  • 1 pak kraamverband (groot) of 1 pak papieren inlegluiers

Verdere benodigdheden

  • 1 maatkan of waterflesje met spuitdop (om na te spoelen)
  • 1 rol keuken-/toiletpapier
  • 1 pak zout (om de bevallingswas te spoelen)
  • 2 emmers (waarvan 1 nieuwe of schone emmer om het babybadje te vullen)
  • 1 pakje plastic boterhamzakjes (voor verwijdering maandverband)
  • 2 vuilniszakken
  • verplaatsbare lamp
  • noodverlichting (zaklamp)
  • een matrasbeschermer (bedzeil) (alleen voor het bed van de kraamvrouw)

Benodigdheden voor de kraamvrouw

  • 3 sets bed verschoningen (2 bij aanwezigheid van een droger)
  • 1 digitale koortsthermometer (geen oor thermometer)

Benodigdheden voor de baby

  • 1 digitale koortsthermometer (geen oor thermometer)
  • 2 mutsjes
  • 3 rompertjes of hemdjes in maat 50/56
  • 3 setjes kleding in maat 50/56
  • 12 hydrofiel luiers/-doeken
  • 6 hydrofiel washandjes
  • 10 spuugdoekjes
  • 2 pakken wegwerpluiers of 18 katoenen luiers (voorgevormd) met toebehoren
  • wieg of ledikantje
  • matras
  • 2 moltons of moltonhoezen
  • 3 onderlakentjes of hoeslakentjes (2 indien een droger aanwezig is)
  • 3 bovenlakentjes (2 indien een droger aanwezig is)
  • 2 dekentjes (wol of katoen)
  • 2 metalen naadloze kruiken
  • commode (minimaal 90 cm hoog en liefst 70 cm diep)
  • 1 aankleedkussen
  • bad/tummytub
  • eventueel badschuim/badolie

Bij borstvoeding

  • 1 voeding BH
  • 1 doosje borstcompressen of wasbare borstcompressen

Bij flesvoeding

  • 2 flessen (het merk gelijk aan het merk van de spenen)
  • 2 spenen
  • 1 flessenrager
  • Voeding 0-6 maanden in overleg met verloskundige of huisarts

Benodigdheden van de thuiszorgwinkel/uitleen

  • ondersteek
  • bedverhogers
  • eventueel een ruggensteun

Wat neem ik mee naar het ziekenhuis

  • ziekenhuispasje/-kaart
  • identiteitsbewijs
  • verzekeringspasje
  • zwangerschapskaart
  • twee stuks nachtkleding
  • ochtendjas
  • pantoffels of slippers
  • sokken
  • voldoende ondergoed en een steun gevende (voedings-)beha
  • kleding voor als je weer naar huis mag
  • toiletartikelen en cosmetica
  • mobiele telefoon en oplader
  • fototoestel/-camera
  • iPad
  • iets te lezen
  • medicijnen die je gewend bent te gebruiken
  • bril en/of contactlenzen
  • iets te eten en te drinken
  • parkeergeld

Voor de baby

  • rompertje of hemdje
  • luier
  • setje bovenkleding
  • sokjes
  • jasje of babycape
  • eventueel een mutsje
  • dekentje
  • goedgekeurd autostoeltje